
Wykład będzie również poświęcony czynnikom, które od lat utrudniają uznanie go za jednego z najwybitniejszych artystów wywodzących się z Katowic oraz za kluczową postać sztuki XX wieku.
Tytuł wykładu nawiązuje zarówno do rzeczywistej zasłony, za którą przed kilkunastoma laty w Muzeum Śląskim ukryto „niewygodne” prace Bellmera, jak i do metaforycznej zasłony milczenia, za którą skrywa się to, co „nie przystaje” do wizerunku artysty. Już za życia Bellmer spotykał się z niezrozumieniem, oskarżeniami i pomówieniami. Opatrzono go etykietami pedofila i mizogina, a jego sztukę często sprowadzano do poziomu taniej prowokacji lub pornografii.
Wykład przybliży całość jego twórczości – ze szczególnym uwzględnieniem późniejszych dzieł, powstałych po słynnej lalce – oraz fakty biograficzne, które rzucają światło na motywacje i inspiracje artysty. Umieszczenie ich w odpowiednim kontekście historycznym i artystycznym pozwoli lepiej zrozumieć źródła kontrowersji, obalić niesłuszne zarzuty o pedofilię i mizoginię, a także na nowo spojrzeć na sztukę erotyczną, którą Bellmer konsekwentnie tworzył przez dziesięciolecia.
SUKA OFF to kolektyw artystyczny założony w 1995 roku przez Piotra Węgrzyńskiego, od 2003 współtworzony z Sylvią Lajbig. Artyści od 20 lat mieszkają i tworzą w Katowicach. W ciągu trzech dekad SUKA OFF stała się najbardziej wszechstronną i rozpoznawalną na świecie grupą artystyczną ze swojego regionu. Swoje występy prezentowali na festiwalach teatralnych i sztuki performance, w galeriach i w klubach większości krajów europejskich, Ameryki Północnej i Południowej, Chin oraz Japonii. Tworzą również video art, teledyski, filmy modowe, fotografie, obiekty i kostiumy. Ich prace znajdują się w prywatnych kolekcjach i galeriach w Europie, USA i Japonii.
SUKA OFF stworzyła swój własny, niepowtarzalny styl, łącząc elementy teatru wizualnego i fizycznego z body art. Łączą odniesienia do mitologii starożytnej Grecji z estetyką industrialną i analogowymi technikami audiowizualnymi. Poprzez wybór tematyki i radykalnych środków wyrazu często nawiązują do formy francuskiego teatru Grand Guignol. Poszukując alternatywnych i radykalnych form komunikacji, opartych na połączeniu żywej materii ciała, substancji przemysłowych i urządzeń elektronicznych, twórcy eksplorują ludzkie ciało we wszystkich jego aspektach, kładąc silny nacisk na seksualność jako główny napęd ludzkiej biomaszyny. Jednocześnie próbują redefiniować pojęcie płci, zacierając indywidualne cechy i kody kulturowo przypisane mężczyznom i kobietom.
Wydarzenie organizowane w ramach Festiwalu Andromedon przy udziale środków Miasta Tychy w ramach programu dotacji Tyskie Inicjatywy Kulturalne 2025.
Zadanie zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Śląskiego.
ORGANIZATOR: Stowarzyszenie Śląskie Zakłady Sztuki oraz Teatr HoM
DYREKTOR ARTYSTYCZNY: Jakub Kabus, tel. 506 038 080
KOORDYNACJA: Marta Zielonka, tel. 798 079 148
Kontakt: festiwalandromedon@gmail.com
Link do wydarzenia:
Aktualności powiązane
Nic nie znaleziono.