Zapraszamy na spotkanie z prof. dr hab. Dorotą Segdą (prof. zw. Dziedziny Sztuk Teatralnych).
W 1988 r. ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Od 1987 r. pozostaje związana ze Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, w latach 1997-2000 była też aktorką Teatru Narodowego w Warszawie. W dotychczasowym dorobku ma ponad pięćdziesiąt ról na scenie teatralnej i czterdzieści w Teatrze Telewizji. Na deskach scenicznych zagrała m.in. Salomeę w Śnie srebrnym Salomei Juliusza Słowackiego (1993) i Małgorzatę w Fauście Johanna Wolfganga Goethego (1997) w reżyserii Jerzego Jarockiego. Za obie te role otrzymała przyznane przez miesięcznik „Teatr” nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza.
Wcieliła się także w Księżną Joannę w Nocy listopadowej (1997), Joasa w Sędziach (1999) i Rachelę w Weselu (2000) – dramatach Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego. W Teatrze Telewizji zagrała m.in. tytułowe role w Marii Stuart Friedricha Schillera w reżyserii Roberta Glińskiego (1995) i w Królowej Krystynie Augusta Strindberga w reżyserii Piotra Mikuckiego (1996). W dorobku ma też wiele ról filmowych, m.in. tytułową Faustynę w filmie Jerzego Łukaszewicza (1994, Główna Nagroda Aktorska III Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rydze) i Ewę w filmie Tato Macieja Ślesickiego (1995, Nagroda Złota Kaczka tygodnika Film). Laureatka – poza wymienionymi – m.in. Nagrody Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu (1989), Nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego (1989), dwukrotnie Nagrody Festiwalu Klasyki Polskiej w Opolu (1994, 2001) oraz Nagrody im. Zbigniewa Cybulskiego (1995). W roku 2011 r. została laureatką Nagrody Miasta Krakowa, a w 2015 odznaczono ją Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
W jaki sposób godzi karierę naukową z artystyczną? Na to pytanie, ale i nie tylko, aktorka spróbuje udzielić odpowiedzi podczas spotkania organizowanego w ramach cyklu Tury Kultury. Zapraszamy.
Link do wydarzenia:
Aktualności powiązane
Nic nie znaleziono.