Jak twierdzi klarnecista Paweł Szamburski (Bastarda to także klarnet kontrabasowy Michała Górczyńskiego oraz wiolonczela Tomasza Pokrzywińskiego) w tradycjach, do których sięga trio, mniej interesuje go ich wymiar religijny czy duchowy, a o wiele bardziej zaś głębia zawartych w nich muzycznych archetypów. Tak było z muzyką średniowieczną, renesansową, wschodnioeuropejskim folklorem czy fado. W chasydzkich nigunach – śpiewnych modlitwach bez słów – słyszy on przede wszystkim repetycyjny trans oraz sinusoidalną strukturę emocjonalną, ciągłe rozchwianie między ekstatyczną radością a głębokim egzystencjalnym smutkiem, jednak bez osiągania żadnego z tych stanów. Słuchając jednak rozimprowizowanych instrumentalnych pieśni Bastardy trudno uwierzyć, że muzykom nie udzielił się choć trochę chasydzki mistycyzm. Ani, że nie przemówiła do ich serc – wykorzystana jako tytuł monumentalnego trzypłytowego projektu „Nizozot” – wizja boskiego aktu stworzenia. W jej pierwszym etapie – reprezentowanym przez niguny chasydzkiej dynastii Modzitz – do szklanego naczynia zbierane są iskierki miłości…
Paweł Szamburski – klarnet
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
Tomasz Pokrzywiński – wiolonczela
Marek Moś – dyrygent
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy
Link do wydarzenia: