Dzieła literacko-muzyczne o tematyce bożonarodzeniowej sięgają epoki średniowiecza. Są one niezmiernie ważne w historii muzyki polskiej. Na ich gruncie najsilniej rozwijał się nurt rodzimej, polskiej twórczości, najwyraźniej kształtował tzw. styl narodowy w muzyce. Przejawiało się to przede wszystkim w tematyce polskiej, we wprowadzeniu do artystycznych form języka narodowego (wobec panującego języków łacińskiego i włoskiego).
Przejawem stylu narodowego było też wprowadzenie do twórczości kolędowej rytmiki ludowej (poloneza, mazura, oberka, krakowiaka, kujawiaka) i melodyki ludowej (dawne skale, melodyka na rozłożonym trójdźwięku).
Na gruncie kolędy spotykały się, mieszały i wymieniały autorskie profesjonalne dzieła muzyczne ze spontaniczną anonimową, a oryginalną twórczością ludową. Jest to piękny przykład różnorodnej, bogatej jedności rodzimej polskiej kultury.
Zespół Marii Pomianowskiej to unikalna formacja złożona z młodych utalentowanych artystek oraz ich profesor. W trio usłyszą państwo studentkę (Anna Klimczyk) i absolwentkę (Aleksandra Kauf). Artystki współpracują od 2016 roku, koncertując w Azji (Chiny, Japonia, Wietnam, Korea etc.), Afryce (RPA, Egipt, Tunezja etc.) i Ameryce (USA i Kanada). W repertuarze mają między innymi programy muzyki folkowej, programy łączące muzykę klasyczną z muzyką ludową (F.Chopin, S. Moniuszko, W. Lutosławski, K. Szymanowski), tańce i melodie z XVI i XVII wiecznych tabulatur organowych i lutniowych, kompozycje Piotra z Grudziądza, Mikołaja z Radomia, autorskie utwory Marii Pomianowskiej przeznaczone na tak nietypowy skład.
MARIA POMIANOWSKA
Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. 27 lat temu wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalność związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym (Katedra Wiolonczeli i Kontrabasu) w AM w Krakowie. Są to studia I i II stopnia.
Artystka wydała 29 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody (m.in. World Music Charts Europe, Songlines magazine). Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych takich jak Royal Albert Hall (Londyn), Kennedy Center (Waszyngton), Lincoln Center (Nowy Jork), Izumi Hall (Osaka), Mozart Hall (Tokio), Kiara Hall (Sapporo). Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami, między innymi: Yo Yo Ma, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh. W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponując muzykę̨ dla Jej Wysokości Cesarzowej Michiko. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza.
Skład:
Maria Pomianowska – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, suka mielecka, opracowanie utworów, kierownictwo artystyczne
Aleksandra Kauf-Tyrał – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Anna Klimczyk – śpiew, fidel płocka, suka biłgorajska, wspak
Program:
1. „Jam jest dutka Anonim”, XVII w., rękopis staniątecki
2. „Z Bożego Narodzenia”, Anonim XIII w.
3. „Przybieżeli do Betlejem”, śpiewnik ks. Jana Siedleckiego
4. „Hej, hej lelija”, pieśń ludowa z Lubelszczyzny
5. „Radujcie się w Panu”, Anonim, XVI w.
6. „Nabożna i święta żona”, Anonim, XVI w.
7. „Jezus malusieńki”, Anonim XVIII w. ze śpiewnika Michała Marcina Mioduszewskiego
8. „Kiedy król”, Herod królował Anonim, XVI w.
9. „Hej w dzień”, Narodzenia Anonim XVIII w. ze śpiewnika Michała Marcina Mioduszewskiego
10. „Gdy śliczna Panna”, Anonim, XVIII w.
11. „Wśród nocnej ciszy”, Anonim XVIII/XIX w., ze śpiewnika Michała Marcina Mioduszewskiego
Czas trwania: ok. 60 min.
Koncert realizowany jest w ramach 34. edycji festiwalu Tyskie Wieczory Kolędowe finansowanego z budżetu Miasta Tychy. Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem prezydenta miasta Tychy Macieja Gramatyki oraz Archidiecezji Katowickiej. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest dr hab Henryk Jan Botor.
Link do wydarzenia: