Rzadko mamy okazję otrzeć się o folklor bałkański w tak spektakularnym wymiarze. Jakov Gotovac tworzy w stylu późnoromantycznym, ale do tradycji ludowej podchodzi z miłością, dlatego w poemacie Taniec Symfoniczny z 1927 roku serbskie kolo słychać od pierwszego zadzierzystego akordu. Podobny ogień cechuje skrajne części Concierto Andaluz na cztery gitary i orkiestrę Joaquina Rodrigo, choć tym razem serce bije w rytm hiszpańskiego bolera. Nie jest to taniec szybki, za to zadziorny i dziarski. Centralne Adagio przywołuje krajobrazy południa – kto zna Andaluzję, ten poczuje zapach gajów oliwnych i zobaczy lazurowe fale w świetle śródziemnomorskiego słońca. Tak w 1967 roku słyszał swoją ojczyznę niewidomy Marqués de los Jardines de Aranjuez.
Pod hiszpańskim niebem rozegra się także finał symfonicznego wieczoru, zamknięty w dźwiękach suity baletowej z grand opery Le Cid Julesa Masseneta. Siedemnastowieczna Francja była pod wrażeniem dramatu Pierre’a Corneille’a opowiadającego o średniowiecznym kastylijskim rycerzu. Podobny sukces 200 lat później odniosło oparte na jego kanwie dzieło Masseneta (po premierze w 1885 roku operę wystawiano przez 50 kolejnych wieczorów). To Corneille’owi i Massenetowi Francuzi zawdzięczają słynną i trafną frazę „piękny jak Cyd”.
Maria Wilczek-Krupa
Wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Polskiego Radia
Ewa Jabłczyńska – gitara
Dariusz Kupiński – gitara
Marcin Dylla – gitara
Justyna Sobczak-Dylla – gitara
Dawid Runtz – dyrygent
Prowadzenie: Marcin Majchrowski
Program:
Jakov Gotovac – Sinfonischer Kolo op. 12
Joaquín Rodrigo – Concierto Andaluz na cztery gitary i orkiestrę
Jules Massene – Suita baletowa z opery Le Cid
Bilety do nabycia w NOSPR
Uwaga! Koncert nie jest objęty karnetem festiwalowym.
Koncert będzie na żywo transmitowany na antenie Dwójki Polskiego Radia.
Link do wydarzenia: