
Niezwykłe wydawnictwo podsumowuje i dopełnia ekspozycję prezentowaną w Muzeum Miejskim w Tychach od 22 września 2023 roku do 5 stycznia 2024 roku.
Członkowie KRONU na przełomie lat 70. i 80. XX wieku dokumentowali Śląsk – kolonie robotnicze i familoki, często tuż przed wyburzeniem (Kaufhaus w Rudzie Śląskiej czy Martinschacht w Świętochłowicach), fotografowali hałdy i tereny przemysłowe na terenie Górnego Śląska (np. w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej, Rybniku, Świętochłowicach i Zabrzu), ale też ludzi w tym krajobrazie. Nazywali siebie „młodymi gniewnymi”, silną inspirację odnajdując w kinie brytyjskim nowej fali lat 60. XX wieku. Ich zdjęcia wyróżniają się tematem, stylem i krytycyzmem. Mawiali, że Śląsk był ciemny, czarny, smolisty i takie też były ich fotografie. A krytyk sztuki, Jerzy Busza, pisał, że prace KRONU to „Liryki Manchesteru i Londynu przeniesione na grunt polski”.
Ten obszerny (320 stron) polsko-angielski katalog to przede wszystkim prezentacja blisko 70 prac artystów tworzących trzon tego kolektywu: Michała Cały (ur. 1948), Tadeusza Kluby (ur. 1951), Krzysztofa Pileckiego (ur. 1958), Henryka Rączkowskiego (1952–2008), Mieczysława Wielomskiego (1948–2018) i Zbigniewa Zalewskiego (ur. 1951). Ale to też ciąg dalszy – fotografie industrialnego Śląska po 2000 roku autorstwa artystek i artystów współczesnych, jak: Marzena Abrahamik („Underground”, od 2018), Arkadiusz Gola („Karmańskie”, 2004), Tomasz Liboska („Odwrót”, od 2016), Krzysztof Szewczyk („Nowa dzikość”, 2014–2018) i Wojciech Wilczyk (cykl „Czarno-biały Śląsk”, 1999–2003) – który pozwoli zaobserwować, jakie zmiany zaszły w tożsamości dziś postinudtrialnego regionu oraz w obrębie samego medium, jakim jest fotografia.
Zawiera teksty: kuratorki wystawy, Eweliny Lasoty, o historii Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON oraz teksty krytyczne (popularnonaukowe) Macieja Szymanowicza („Krajobraz z hałdami”) i Ralpha Goertza („Semiotyka dokumentu”) o dokumencie fotograficznym skupionym na krajobrazie przemysłowym – śląskim i europejskim . Publikacja jest bezpłatna, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej (pdf).
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
więcej o wystawie czasowej „Tyski Klub Fotograficzny KRON. Śląsk 1978–1983”
Link do wydarzenia: