festiwal

X Tyski Festiwal Performance
SZACH i PAT
Wielkimi krokami zbliża się jubileuszowa - bo już dziesiąta - edycja Tyskiego Festiwalu Performance! Kogo zobaczymy w tym roku? Przekonajcie się!

Tyski Festiwal Performance co roku stawia przed artystami wyzwanie w postaci tematu festiwalu, z którym zaproszeni performerzy muszą spróbować się zmierzyć. Temat 10. jubileuszowej edycji festiwalu brzmi “SZACH i PAT”. Motyw przewodni stanie się polem dla artystów do zastanowienia się nad kondycją współczesnej sztuki, w tym sztuki wizualnej przy jednoczesnym uwzględnieniu wszechobecnej cyfryzacji. Zaproszeni performerzy w swoich działaniach wypowiedzą się na temat otaczającego świata, podejmą próbę stworzenia ulotnej, niebanalnej estetycznie i ciekawej ideologicznie wypowiedzi artystycznej.

15:00 Debiuty TFP Włodzimierz Chrzanowski

Debiuty TFP – performance „Roszada”

Włodek jest jeden. Włodek nie bilokuje. Włodek zostawia ślad. Włodek jest trudny we współżyciu, ale łatwy w obejściu. Wstaje, pracuje, idzie spać. Włodka pasją jest fotografia tradycyjna. Może nie jeść, ale musi fotografować. Na co dzień specjalista ds. technicznych w Miejskim Centrum Kultury w Tychach, więc ma doświadczenie w „montażu” ponad 50 performance, ale to jego samodzielny debiut w tej dziedzinie sztuki.

15:30 performance Katarzyna Cieślik

Performance „WYBÓR”

Studiuje Etnologię i antropologię kulturową i nieustannie próbuje skończyć Performatykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez swój życiowy rozgardiasz nie umie się na nic zdecydować, więc wiecznie coś zaczyna, a nie zawsze kończy. Kocha podróże, sztukę, muzykę i wegański ramen. W swoich działaniach artystycznych stara się poruszać ważne dla niej społeczne kwestie.

16:00 performance Maciej Albrzykowski

Performance „Szach mat”

Dr hab. profesor ASP we Wrocławiu. Obecnie prowadzi pracownie: Rzeźby studyjnej (dyplomującą) oraz Intermedia dla IV roku rzeźby. Dyscypliny i strategie artystyczne: rzeźba i działania pochodne: obiekt, instalacja, environment, performance, anonimowe interwencje w przestrzeni publicznej, rysunek, fotografia, film, design. Liczne udziały w wszelkiego typu prezentacjach indywidualnych i zbiorowych. Podejmuje działania popularyzujące sztukę. Celem ostatnio podjętej serii jest rozszerzenie spektrum „sztuki” o twórców „niszowych”. Uwolnienie odbiorcy z nurtu uregulowanej rzeki, jednej z sieci rzek sztuki.

16:30 performance Barbara Le Béguec-Friedman (Francja)

Performance “The Way We Walk”

Artist born in 1982. In 2005, she started exploring the dialogue between inner and outer landscapes through mediums such as drawing, video, sound, installation and photography. From 2010 to 2017 she focuses her research on the confrontation with otherness and works in binomial, under the name RED BIND. Her work on subjects such as: the social carcass, relationships, codes, gender, identity, status and the image of women have led her to question the idea of labelling and the permeability or impermeability of the boxes in which we try to evolve.  While continuing her reflections, she has been working since 2017 on the idea of “the border as a meeting point”. By launching the BAM project – Art Place at Home – in the village of Ponteilla, in France near the Spanish border. Through this initiative, she participates in the organization of independent Art events about Action Art, Performance Art and Visual Arts.

Since 2009 her work was presented in Mexico, Chili, Ukraine, Serbia, India, China, Germany, Greece, USA, Poland, Lithuania, Spain, Finland, Hungary, Italy, Belgium, Portugal and France…

17:00 – 18:00 przerwa
18:00 wykład Ewa Zarzycka „Performance w teraźniejszości, a jego zanikanie lub mitologizacja na przestrzeni lat”

Artystka performance, twórczyni rysunków i instalacji. W latach 1973–1978 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, obecnym ASP we Wrocławiu. Od 2008 roku wykłada na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki. Prowadzi Warsztat Sztuki Performance oraz Pracownię Otwartą Wykłady Gościnne. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Galerii Wymiany Józefa Robakowskiego, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Zachęcie w Warszawie, MOCAKu w Krakowie, Fundacji Moje Archiwum Andrzeja Ciesielskiego i Zachęty Lubelskiej. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
19:00 performance Michał Ostaszewski (Tajwan/Polska) streaming

Performance „Porządki”

Patrząc na projekt ustawy reprograficznej, muszę się wypisać z grona artystów. Czas zrobić porządki. Kiedyś tzw. dramatopisarz, okazjonalny performer, przygodny twórca.

19:30 performance Natalia Lisova (Ukraina)streaming

Performance „OFF”

Artystka, krytyczka sztuki, zajmuje się performansem, instalacją, landartem, sztuką site-specific. Studiowała sztukę performance w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia (kurator Janusz Bałdyga, Poznań, Polska, 2018). Bada tematy obecności artysty w performansie, formy czasu, granice performansu oraz psychologię percepcji widza. Artystka zajmuje się także specyfiką kształtowania się ukraińskiego land artu.

20:00 performance Krzysztof Kulbicki

Performance „Pat”

Jego rysy zdradzają pochodzenie przodków znad basenu Morza Czerwonego. Jego stopy zdradzają, że usiłuje do czegoś dojść. W swoich działaniach artystycznych próbuje podejmować najważniejsze tematy, ale nie może ich znaleźć w bałaganie, który tworzy wokół niego nowy nieporządek rzeczy. Kiedyś chciał być wegetarianinem, ale nazbyt tęsknił do kiełbasy. Zawsze chciał być artystą…
20:30 Panel dyskusyjny – Omówienie performensów dnia
Moderatorzy: Janusz Bałdyga, Ewa Zarzycka, Karolina Plinta, Gordian Piec.
22:00 Sekcja Mistrz – performance Grupa Restauracja Europa (Piotr Gajda, Gordian Piec)

Sekcja mistrz – performance bez tytułu

Grupa Restauracja Europa została założona w 2000 roku przez Stanisława Piotra Gajdę i Gordiana Pieca. Nazwa grupy pochodzi od nazwy restauracji, swego czasu najbardziej ekskluzywnego lokalu w Piotrkowie, ze świetną kuchnią i przedwojenną tradycją. Miejsce od 2000 roku przestało istnieć jako lokal gastronomiczno-rozrywkowy, ale przez kilka lat po jego zamknięciu miały tam miejsce pierwsze edycje Festiwalu Interakcje, powołanego przez Piotra Gajdę, Gordiana Pieca, Ryszarda Piegzę i Jana Świdzińskiego. Grupa Restauracja Europa ma charakter artystyczno-kuratorski. Ma otwartą formułę członkowską, jej skład zmienia się w zależności od danej sytuacji, kontekstu chwili, projektów, w których biorą udział poszczególni członkowie. Restauracja Europa porusza się w obszarze różnych mediów: performance, instalacja, fotografia, wideo, a także bardziej tradycyjnych, jak malarstwo czy rzeźba. Włącza w swoje działania również poezję. Cytując członków grupy: Kluczowym elementem tworzenia jest moment spotkania ludzi o różnej „urodzie” oraz miejsce prezentacji. Fundamentem funkcjonowania grupy Restauracja Europa jest otwarta formuła przynależności i aktywności. Grupowe działanie RE to symbolicznie ograniczona przestrzeń służąca do poznawania wzajemnych doświadczeń i zdolności interpretacji. Działanie indywidualne to badanie zależności pomiędzy tym co wewnątrz i na zewnątrz, pomiędzy Ja jednostki i Ja grupy. W sztuce Restauracji Europa odnajdziemy ślady praktyki dadaistycznej oraz działań Fluxusu. Akcje performerskie grupy, zazwyczaj utrzymane w stylistyce absurdu i groteski, wyrażają najważniejsze elementy manifestu: moment spotkania, wymianę doświadczeń, integrację. Charakterystyczny, często wykorzystywany przez nich strój to czarne garnitury i krawaty. Ważne w akcjach grupy są rekwizyty i elementy choreografii synchronizującej ruchy i gesty artystów. Tradycją grupy jest coroczny występ na Festiwalu Interakcje, którego są gospodarzami. Artyści prezentują swoje działania, promując jednocześnie ideę Interakcji. Wybrane realizacje: Galeria Działań w Warszawie (2005), Galeria Labirynt w Lublinie (2009), Festiwal W kontekście sztuki/Różnice Warszawa (2006, 2007), Festiwal Sztuka i Dokumentacja Łódź (2009), Galeria Bielska BWA (2010), Trzy Czte Ry. Performance! BWA Zielona Góra (2015), Festiwal Sztuki „Arteria” Częstochowa (2015), Festiwal w Krajobrazie, Inowłódz (2001-2006), Festiwal Navinki Mińsk/Białoruś (2003), Instytut Polski Paryż/Francja (2005), ARTourist ITB Berlin/Niemcy (2006), I AM/JESTEM-polski performans; Belfast/Irlandia (2008), „Harta Performing Monza” Monza/Włochy (2008), Festival Malamut Ostrawa/Czechy (2009), Accion!MAD Madryt/Hiszpania Performance (2011) i Festiwal „Trouble” Bruksela/Belgia (2012), MFS „Interakcje” Piotrków Trybunalski.

Dofinansowano ze Środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

 

GALERIA


ORGANIZATOR:

Miejskie Centrum Kultury w Tychach