W czas adwentowy, w oczekiwaniu na Boże Narodzenie, zabrzmi w kościele farnym św. Marii Magdaleny francuska i belgijska muzyka organowa XIX i XX stulecia. Program, składający się bez wyjątku z utworów religijnych, w tym opartych na pieśniach liturgicznych i na chorale gregoriańskim, ułożony został w sposób symetryczny: jego skrajnymi pozycjami, a zatem pierwszym i ostatnim punktem programu, będą dwa utwory autorstwa niezwykle ważnej dla francuskiego romantyzmu postaci (jaką był naturalizowany we Francji belgijski organista César Franck) ze zbioru Pièces posthumes – L’Organiste II – wydanego już po śmierci kompozytora w 1905 roku, zawierającego kompozycje religijne przeznaczone do użytku liturgicznego; recital rozpocznie Offertorium H-dur przeznaczone na pasterkę, zaś zakończy Sortie – utwór przeznaczony w liturgii trydenckiej na wyjście – w tym wypadku oparty na melodii kolędy Venez, divin Messie – Przybądź, o Boski Mesjaszu!
Jako drugi utwór usłyszymy Offertorium na Boże Narodzenie rówieśnika Francka, belgijskiego kompozytora Jacquesa-Nicolasa Lemmensa, działającego w Brukseli, profesora tamtejszego konserwatorium muzycznego (podobnie jak Franck, który był profesorem konserwatorium paryskiego). Ta urokliwa pięcioczęściowa kompozycja rozpoczyna się monumentalnym chórem pasterzy (który z zmienionej nieco postaci zamyka także – również symetrycznie – cały cykl); części wewnętrzne, wraz z niezwykle melodyjnym triowym Pastorale, ilustrują adorację Dzieciątka.
Analogicznie przedostatni utwór, który można przyporządkować do neoklasycznego dwudziestowiecznego nurtu gregoriańskiego, to trzyczęściowa kompozycja działającego w dwudziestym wieku w Gandawie belgijskiego kompozytora Gabriëla Verschraegena, oparta na łacińskim hymnie Puer natus est – Chłopiec się narodził, zakorzeniona w oryginalnej melodii gregoriańskiej i zwieńczona wirtuozowską toccatą. Centralnym punktem recitalu będzie wykonane w całości opus 45. Marcela Dupré – największego wirtuoza organów I połowy XX stulecia, długoletniego profesora organów konserwatorium paryskiego, który uczynił dla rozwoju techniki gry na organach nie mniej niż Franciszek Liszt dla fortepianu w poprzedniej epoce. Jego osiem preludiów chorałowych sięga wprost do łacińskich tradycji gregoriańskich, zaś każde z nich opracowuje oryginalną melodię w odmienny sposób.
Wzmiankowany cykl połączony został z wariacjami na temat popularnego hymnu Adeste fideles – Przybądźcie wierni, który Dupré zaimprowizował i nagrał na organach Skinnera w USA w 1929 roku i który to utwór zastał po 45 latach spisany z nagrania i następnie wydany; od tego czasu cieszy się niesłabnącą popularnością wskutek ogromnej atrakcyjności spowodowanej zróżnicowaniem fakturalnym, barwowym, w efekcie – nastrojowym.
Zapraszam zatem na niezwykle atrakcyjny pod względem wyrazowym i zarazem przystępny recital, który umili nam wszystkim oczekiwanie na Boże Narodzenie, a także przybliży estetykę muzyczną francuskiej i belgijskiej muzyki romantycznej oraz klasyki dwudziestego stulecia, poświęconej temu okresowi liturgicznemu.
prof. Dariusz Bąkowski-Kois
W programie:
César Franck (1822-1890)
Pièces posthumes / L’Organiste II
XXXIX. Offertoire pour la Messe de Minuit FWV 24/25, CFF 57
Jacques-Nicolas Lemmens (1823-1881)
Offertoire de Noël
- Choeur der bergers
- Gloria in excelsis Deo
III. Pastorale
- Adoration
- Choeur [final]
Marcel Dupré (1886-1971)
8 Petits préludes sur des thèmes grégoriens op. 45
- Salve Regina
- Virgo Dei genitrix
III. Pangue lingua (Tantum ergo)
- Sacris solemnie (Panis angelicus)
- Alma Redemptoris Mater
- Ave verum corpus
VII. Lauda Sion (Ecce Panis)
VIII. Verbum supernum (O Salutaris)
Improwizacja chorałowa Adeste fideles
Gabriël Verschraegen (1919-1981)
Preludium, interludium et postludium (toccata) Puer natus est
César Franck
Pièces posthumes / L’Organiste II
XLI. Sortie Venez, divin Messie FWV 24/27, CFF 94
Link do wydarzenia:

