Tytuł koncertu „Brzmieniowy mélange Europy” odnosi się do bogactwa stylistyki dzieł europejskiej literatury organowej, która jest zróżnicowana pod wieloma względami: historycznym, wyrazowym czy nawet użytkowym – to te dzieła będziemy mogli usłyszeć podczas recitalu organowego Michała Duźniaka.
Michał Duźniak, organista urodzony w Wodzisławiu Śląskim. Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie organów prof. dr. hab. Juliana Gembalskiego i dr. hab. Witolda Zabornego.
Swoje umiejętności doskonalił podczas wielokrotnych kursów mistrzowskich m.in. u prof. Wolfganga Seifena (Niemcy), prof. Bruno Oberhammera (Austria), prof. Marka Toporowskiego (Polska), prof. Jean Luc Perrot (Francja), prof. Józefa Serafina (Polska), prof. Jaroslava Tůmy (Czechy).
Pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Organów i Muzyki Kościelnej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie również stale współpracuje z Muzeum Organów Śląskich. Jest dyrektorem Studium Muzyki Kościelnej im. Ks. Roberta Gajdy w Katowicach. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych.
Oprócz działalności artystycznej i pedagogicznej prowadzi badania nad górnośląskim instrumentarium organowym i działalnością organmistrzów, opracowując zbiory archiwalne. Jest autorem kilkunastu artykułów naukowych z zakresu budownictwa organowego oraz wykonawstwa literatury organowej. Od 2021 r. pracuje jako redaktor serii naukowej „Organy na Śląsku” oraz jako współredaktor serii „Viriditas musicae”.
W swoim dorobku posiada dwie płyty CD: „De profundis psalmorum” (2016) i „Ex operibus romanticorum” (2018) oraz dokumentację dźwiękową zabytkowego instrumentu firmy Binder und Sohn znajdującego się w Brzeźcach (2020).
Program koncertu:
Henry Purcell (1659–1695) – Voluntary for double organ, Z719
François Couperin (1668–1733) – Messe à l`usage ordinare des paroisses, Kyrie: Plein chant en Taille, Fugue, Récit de Cromorne
Dietrich Buxtehude (1637–1707) – Preludium chorałowe Komm, heiliger Geist, Herre Gott Bux WV 199
Johannes Brahms (1833–1897) – Preludium i fuga g-moll WoO10
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Preludium chorałowe – An Wasserflüssen Babylon – Alio modo BWV 653
Johann Ernst Eberlin (1702–1762) – Toccata secunda in G
Otmar Macha (1922–2006) – Svatebni toccata
Girolamo Frescobaldi (1583–1643) – Toccata quinta in G (Il secondo libro di toccata, 1637)
Henryk Klaja (1930–1998) – Veni creator
Link do wydarzenia: