Podróż do nieistniejących, ale możliwych światów

Jedna orkiestra, jeden dyrygent, jedno miejsce. Trzy dni i siedem koncertów poświęconych muzyce współczesnej, jazzowej i elektronicznej.

W pierwszy weekend października, w tyskiej Mediatece po raz siódmy zabrzmi polska muzyka najnowsza sygnowana znakiem festiwalu Auksodrone.

W tym roku zaproszenie do współpracy z AUKSO Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy przyjęli: Grzegorz Tarwid – niezwykle wszechstronny pianista, który czerpie z tradycji polskiego jazzu i duńskiej szkoły improwizacji, Qba Janicki – perkusista, artysta dźwiękowy i eksperymentator, a także formacja Bastarda, stanowiąca pomost między współczesnością a muzyką poprzednich stuleci i różnych kultur, oraz saksofonista i klarnecista Marek Pospieszalski

Festiwal zainauguruje w piątek 4 października projekt Chłód – to pierwszy solowy koncert Grzegorza Tarwida przeznaczony na orkiestrę smyczkową, fortepian oraz dziecięcy syntezator, który nada kompozycji analogowego, niewypolerowanego studyjnie, autentycznego brzmienia. Spotkaniem z nietradycyjnym instrumentarium i cyfrową elektroniką będzie nadto koncert bydgoskiego perkusisty Qby Janickiego. Artysta posłuży się amplifikowaną i skonstruowaną z najprostszych elementów mechanicznych i elektroakustycznych perkusją. Do wspólnego wykonania Bionic Environments – dźwiękowego obrazu o kilku nieistniejących jeszcze, ale możliwych światach, Janicki zaprosił chińsko-amerykańską wokalistkę Audrey Chen. Z kolei powracający na Auksodrone Marek Pospieszalski, w tym roku w projekcie solowym, przedstawi słuchaczom kompozycję Nadnaturalny, w której posłuży się dwiema taśmami z zarejestrowaną oldschoolową elektroniką i brzmieniami miksowanymi na żywo. Pospieszalski, nawiązując do tradycji polskiego studia elektroakustycznego i poszukując nowego, indywidualnego brzmienia, buduje muzyczny pomost pomiędzy przeszłością a tym, co jeszcze przed nami. Dźwiękową podróż po światach znanych i nieznanych, z przeszłości do przyszłości uzupełni trio Bastarda, wystąpi dwukrotnie – otworzy festiwal w piątek 4 października i zagra na jego finał w niedzielę 6 października. Zespół w składzie: Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela), Paweł Szamburski (klarnet) i Michał Górczyński (klarnet basowy) sięgnie do tradycji żydowskiej dynastii: Modzitz, Shapiro i Kohnitz. Na repertuar koncertów złożą się chasydzkie niguny – mistyczne, religijne pieśni pozbawione słów, których rozwój datuje się na XVII–XVIII wiek.

Tradycją festiwalu są premiery dramatów muzycznych Aleksandra Nowaka, pisane do librett oryginalnych bądź adaptujące współczesną prozę. W ubiegłych latach na zamówienie Auksodrone powstały dzieła komponowane w bliskiej współpracy z takimi pisarzami, jak Szczepan Twardoch, Radek Rak i Marcin Wicha. Współpracę z tym ostatnim Nowak kontynuuje, a jej efekt – Febrę arktyczną. Comedia harmonica usłyszymy drugiego dnia festiwalu (5 października) w wykonaniu połączonych zespołów: AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy i Capelli Cracoviensis. Akcja dzieła – hybrydy na pograniczu lirycznego madrygału oraz wczesnego dramatu muzycznego, rozgrywa się w chacie na grenlandzkim pustkowiu i opowiada o życiu dwóch legendarnych eksploratorów duńskiej Arktyki, którzy czekali na pomoc w samotności trzy lata.

Tegoroczna edycja festiwalu to również okazja do świętowania jubileuszu siedemdziesiątych urodzin Pawła Szymańskiego, jednego z najważniejszych żyjących polskich twórców muzyki współczesnej. Jego utwory: Quasi una sinfonietta, Dwie etiudy i Simple Music zabrzmią w wykonaniu orkiestry oraz solistów: Piotra Sałajczyka przy fortepianie i wiolonczelistki Magdaleny Bojanowicz.

Z pełnym programem festiwalu można zapoznać się w zakładce KALENDARIUM.

Agnieszka Lakner

GALERIA


Share