Między bielami
Choć tytuł odnosi się przede wszystkim do jego prac malarskich, utrzymanych w pastelowych, rozbielonych tonacjach, ekspozycja obejmuje również obszerny zbiór realizacji graficznych i plakatowych. Autor to nie tylko twórca wielkiego formatu, ale również profesor zwyczajny, rektor ASP w Katowicach w latach 2001–2005 oraz wieloletni wykładowca tej uczelni.
Plakat i znak graficzny są wszechobecne w przestrzeni publicznej i stanowią jedne z najbardziej rozpoznawalnych obszarów działalności Klisia. To media, które towarzyszą nam na co dzień – zapowiadają wydarzenia kulturalne i cykliczne imprezy. Często nie jesteśmy świadomi, że za każdym projektem graficznym stoi konkretny twórca, dlatego wystawa ma także wymiar edukacyjny.
Plakaty Michała Klisia dotyczą przede wszystkim wydarzeń odbywających się w Bielsku-Białej, rodzinnym mieście artysty, a także Katowicach, Warszawie, na Śląsku oraz w innych częściach Polski. Obejmują one szerokie spektrum ludzkiej aktywności: od kultury – teatralnej, wystawienniczej, muzycznej, filmowej i literackiej – po dziedziny sportowe, społeczne i propagandowe. Projekty te mają dwojaki charakter: w jednych cały komunikat zawiera się w prostym znaku graficznym, geście pozbawionym narracji, ograniczonym do symbolu i typografii; w innych zapowiedź wydarzenia przybiera formę eleganckiej, rozbudowanej opowieści wizualnej.
Plakaty Klisia towarzyszą wielu cyklicznym wydarzeniom artystycznym, m.in. Tygodniowi Kultury Beskidzkiej, Międzynarodowemu Festiwalowi Sztuki Lalkarskiej, Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa „Bielska Jesień” (obecnie Biennale Malarstwa) oraz licznym spektaklom prezentowanym w Teatrze Polskim i Ośrodku Teatralnym Banialuka w Bielsku-Białej.
Plakat nie jest jednak jedyną dziedziną twórczej aktywności Michała Klisia. Artysta jest również autorem wielu projektów znaków graficznych. Zaprojektował wyraziste, ponadjęzykowe i jednoznacznie czytelne logotypy, m.in. dla Teatru Banialuka w Bielsku-Białej, Województwa Śląskiego, Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, Bielskiej Dzianiny, Instytutu Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp. z o.o. oraz AQUA S.A.
Twórczość Klisia obejmuje wiele mediów artystycznego wyrazu. Z równą biegłością posługuje się zarówno technikami malarskimi – głównie farbami olejnymi i akrylowymi na płótnie oraz akwarelą na papierze – jak i technikami rysunkowymi oraz graficznymi, przede wszystkim linorytem i drzeworytem. Tematyka jego prac jest różnorodna, choć oscyluje wokół refleksyjno-pamięciowych motywów. W malarstwie artysta często odwołuje się do krajobrazów bliskich mu Beskidów oraz rodzinnych Łodygowic. Miejsc na Żywiecczyźnie, które na trwałe wpisały się w jego wrażliwość. Jak sam mówi, to właśnie one go ukształtowały. „Nie ma powodu, by wstydzić się swojego pochodzenia – wręcz przeciwnie, warto mówić o nim z dumą. Niezależnie od tego, czy przyszliśmy na świat na wsi, czy w wielkim mieście, czy nasi dziadkowie i rodzice pracowali na roli, czy życie obdarzyło nas dostatkiem – to właśnie ta historia, spleciona z doświadczeniami naszych bliskich, kształtuje naszą tożsamość i wyznacza miejsce, do którego naprawdę należymy”.
Joanna Rupik
Wernisaż odbędzie się 12.12.2025 r. w Miejskiej Galerii Sztuki OBOK (pl. K.K. Baczyńskiego 2) o godz. 18.00. Wystawa potrwa do 9.01.2026 r.
Autorka korzystała z artykułów:
„Michał Kliś – ślady pamięci i emocji” Teresa Dudek-Bujarek
„Michał Kliś – Między bielami” Tadeusz Sławek

