Szczęśliwy świat
I w tym roku nie zabrakło festiwalowych zamówień, klasyki współczesności, połączeń muzyki dawnej z nową oraz premiery opery Alka Nowka.
Czas w tyskiej Mediatece ma ściśle określony rytm – od godzin popołudniowych do nocy rozbrzmiewa w niej muzyka. Koncerty poprzedzane są spotkaniami z wykonawcami i kompozytorami, a oczekiwanie na kolejne prezentacje wypełniają sety muzyczne dobierane przez duet radiowy HCH. Wszystko łączy się w całość, Auksodrone jest bowiem szczególnym spojrzeniem na muzyczną współczesność. Bez podziałów gatunkowych i stylistycznych, w myśl zasady, że granice w muzyce istnieją tylko po to, by je przekraczać. Dlatego też na scenie obok grupy SBB wystąpił zespół muzyki dawnej Peregrina, klawiszowe solówki Józefa Skrzeka mieszały się z improwizacjami dawnych skrzypiec Adama Bałdycha. Wszystkich zaś, jak zawsze, łączyli gospodarze: AUKSO Orkiestra pod dyrekcją szefa Marka Mosia grała – i to jak! – podczas każdego koncertu.
Festiwal upleciono z kilku tematów. Jednym z nich była muzyka dawnego Krakowa. Na dwóch koncertach wystąpili: skrzypek Adam Bałdych, Ensemble Peregrina (prowadzony przez Agnieszkę Budzińską-Bennett) oraz klarnecista Michał Górczyński. W tym składzie artyści nagrali album Leata mundus, zawierający w większości materiał zapisany w rękopisie Biblioteki Narodowej w Warszawie (znany jako Kras 52, sporządzony w pierwszych dekadach XV wieku). Za sprawą Bałdycha muzyka dawna została przekształcona, a improwizacje przeniosły ją w nowy wymiary. Partie orkiestrowe – zaprezentowane po raz pierwszy – spowodowały, że dawny Kraków stał bardziej… współczesny. Wieczory pod szyldem „Szczęśliwy świat” okazały się spotkaniami nie tylko z historią, ale z czymś bardzo aktualnym.
Podobnie jak występy śląskiej legendy, czyli Józefa Skrzeka. Za pierwszym razem gość Auksodrone wystąpił solo, za drugim – z kolegami z SBB. W programie solowym Skrzek był bardziej introwertykiem (towarzyszyła mu również córka), w drugim wieczorze, czując wsparcie grupy, pozwalał sobie na więcej. Orkiestrowe aranżacje tematów Skrzeka przygotował Miłosz Wośko. Trudno jest pisać historię polskiej muzyki rozrywkowej bez tych trzech liter, SBB to nasze rockowe ABC. Klasa.
Jeden z koncertów poświęcono Andrzejowi Chłopeckiemu (który w tym roku skończyłby 75 lat), muzykologowi, krytykowi, dziennikarzowi Polskiego Radia i katowickiemu wykładowcy. Zabrzmiały utwory Narbutaitė, Silwestrowa, Szymańskiego, które pojawiały się w programowanych przez Chłopeckiego festiwalach. „Śpiewanie” na klarnet kontrabasowy, elektronikę i orkiestrę smyczkową to z kolei zamówienie tyskiej imprezy. Kompozytor Michał Górczyński, jeden z nielicznych w Polsce artystów grających na klarnecie kontrabasowym, pokazał olbrzymie możliwości brzmieniowe tego instrumentu.
Stałym punktem spotkań są premiery oper śląskiego twórcy Alka Nowaka. W tym roku kompozytor zaprezentował Kontakt. Sonoromanza na sopran, tenor, głos harmonizowany i smyczki, do tekstu debiutującego w operze Pawła Sołtysa (Pablopavo). Poruszająca opowieść o poszukiwaniu bliskości we współczesnym świecie z zaskakującą puentą. I muzyką, do jakiej Alek Nowak przez lata nas przyzwyczaił.
Ósmy Auksodrone przeszedł do historii, ale w przyszłym roku też będzie październik…

