Teoria strun według Napiórkowskiego

Najnowszej płyty Marka Napiórkowskiego słucha się z wielką przyjemnością, od pierwszej do ostatniej sekundy nagrania. Szkoda tylko, że nie trwa dłużej.

Marek Napiórkowski jest gitarzystą jazzowym i sesyjnym – człowiekiem do wynajęcia, którego cechuje nienaganna technika oraz umiejętność dostosowania swojego talentu na potrzeby innych wykonawców muzyki. W swojej dyskografii posiada 10 autorskich płyt i ponad 150 krążków nagranych z takimi muzykami jak: Natalia Kukulska, Anna Maria Jopek, Maryla Rodowicz, Ania Dąbrowska, Grzegorz Turnau, Dawid Podsiadło, Henryk i Dorota Miśkiewicze, Krzysztof Ścierański i wieloma innymi. Do współpracy przy swoich autorskich albumach zaprasza możliwie najlepszych instrumentalistów, zarówno polskiego i światowego jazzu, tym razem towarzyszą mu Max Mucha na kontrabasie i Michał Bryndal na perkusji.

Lider zespołu najpełniej wyraża się, grając na gitarze elektrycznej i elektroakustycznej, wykonuje eklektyczną muzykę powstającą na styku kilku muzycznych gatunków, w szczególności jazzu, rocka, muzyki fusion, a także piosenki pop. Na płycie String Theory pokazuje się jako wszechstronny wirtuoz gitary elektrycznej, improwizator i kompozytor, ponadto jako artysta o wielkiej muzycznej wyobraźni, który dąży do perfekcji i możliwie najlepszego wyrażenia własnych pomysłów. Zapewne z tego powodu – wyrażania się poprzez muzykę możliwie jak najlepiej – zaprosił do współpracy AUKSO – Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy, Marka Mosia jako dyrygenta oraz cenionego aranżera Nikolę Kołodziejczyka.

Orkiestracje gitarowych kompozycji Napiórkowskiego wnoszą wiele dobrego, dodają muzyce przestrzeni, podkreślają melodię, rytm, harmonię, a także dramaturgię poszczególnych kompozycji, przez co chwilami brzmią bardzo ilustracyjnie – jak muzyka filmowa, w której nie brak jednak jazzowych akcentów. Na płycie String Theory otrzymujemy siedem różnorodnych kompozycji i nieco ponad 43 minuty muzyki, które przypadną do gustu każdemu miłośnikowi muzyki gitarowej, w szczególności tej elektrycznej. Kompozycje Napiórkowskiego niepostrzeżenie przechodzą w melodyjne, niezwykle plastyczne, bo przemawiające do wyobraźni, improwizacje. Przez cały czas coś się dzieje, muzyka mieni się wieloma barwami i głębią instrumentalnych struktur, nie nuży powtarzalnością czy nadmiarem gitarowych popisów, intryguje, przemawia do wyobraźni, wznieca w słuchających emocje.

Każdy z siedmiu utworów posiada odmienny nastrój i charakter narracji, a jednak tworzy wyjątkowo spójną całość. Wielka w tym zasługa Orkiestry AUKSO pod czujną batutą Marka Mosia oraz aranżera Nikoli Kołodziejczyka. Płyta przypadnie do gustu nie tylko miłośnikom jazzu i muzyki gitarowej, także każdemu, kto ceni sobie perfekcję wykonawczą, oryginalne kompozycje tworzone w jazz-rockowym trio, muzykę dynamiczną, ale dobrze zbalansowaną. Świetnie nagraną, pełną detali, a równocześnie przestrzeni.

Andrzej Kalinowski
Pomysłodawca, dyrektor artystyczny i programowy festiwalu
jaZZ i Okolice / jaZZ & Beyond, promotor i manager zespołów
jazzowych, v-ce prezes fundacji: jazz i okolice, dziennikarz muzyczny
publikujący w magazynie Jazz Forum i na portalu jazzarium.pl

***
Marek Napiórkowski feat. AUKSO String Theory

Marek Napiórkowski – gitara
Max Mucha – kontrabas
Michał Bryndal – perkusja
AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod batutą Marka Mosia

  1. Zazi
  2. Heartstrings
  3. Matt
  4. One String
  5. Blurry Memories
  6. Del blu
  7. Hologram

Kompozycje, aranżacje i produkcja nagrania: Marek Napiórkowski;
Orkiestracja i wsparcie aranżacyjne: Nikola Kołodziejczyk.

GALERIA


Share