Prawykonania i utwory warte przypomnienia

Przed nami kolejna edycja Auksodrone – festiwalu, który odkrywa przed publicznością rozmaite oblicza muzyki współczesnej. Przewodnikiem po tegorocznym programie zgodził się być Marek Moś – dyrektor festiwalu a zarazem założyciel i dyrektor artystyczny AUKSO.

Tradycją festiwalu Auksodrone są prawykonania utworów przygotowanych specjalnie na to wydarzenie. Nie zabraknie ich i w tym roku.

W kategorii projektów związanych z muzyką jazzową pojawią się aż trzy prawykonania – mówi Marek Moś. Będzie „Poemat toksyczny” Huberta Zemlera, a więc smyczki i szeroko rozumiana perkusja z elementami muzyki elektronicznej. Ponadto zaprezentujemy utwór Wacława Zimpla „Ebbing in the Tide” na klarnet altowy i orkiestrę smyczkową. Jest to nowa wersja tego utworu przygotowana specjalnie na Auksodrone. Trzecim koncertem tej kategorii będzie materiał przygotowany przez Kubę Więcka – zbiór utworów napisanych na saksofon, elektronikę i orkiestrę smyczkową.

Podczas poprzednich edycji Auksodrone prezentowane były trzy opery kameralne napisane przez Aleksandra Nowaka, do których libretto stworzył Szczepan Twardoch. W zeszłym roku orkiestra AUKSO zaprezentowała wszystkie trzy części tryptyku duetu Nowak i Twardoch.

Jestem zachwycony operami Alka Nowaka – mówi Marek Moś. Sądzę, że pozostaną one utworami ważnymi i znaczącymi w dorobku kompozytora, ale są ważne także dla literatury polskiej. Trzy opery stworzone wspólnie z Twardochem mogą być wykonywane razem, ale każda z nich może też zaistnieć osobno i mam nadzieję, że będą one często grane. „Drach” i „Pokora” mogą być prezentowane wspólnie, bo dotykają tego samego regionu, czyli Śląska i naszych historycznych zaszłości. „Syrena” pozostaje już poza tą tematyką, ale gdy jest grana razem z dwiema pozostałymi, to wplata się we wspólny wszystkim trzem motyw odwiecznego współistnienia – mężczyzny i kobiety, które rodzi czasem konflikty.

W tej edycji Auksodrone Alek Nowak powraca z kolejną operą: „Baśń o sercu”, napisaną na głos solowy, perkusję, chór i smyczki. Libretto napisał tym razem Radek Rak, powstało na podstawie jego powieści „Baśń o wężowym sercu”. Jest to fantasmagoryczna narracja o Jakubie Szeli, przywódcy krwawej rabacji galicyjskiej. Za książkę pisarz otrzymał m.in. Nagrodę Literacką „Nike”.

W tym roku postanowiliśmy zaprezentować także utwory Iannisa Xenakisa [urodzonego w Rumunii francuskiego kompozytora greckiego pochodzenia, przyp. SW], ponieważ przypada właśnie stulecie urodzin tego kompozytora – mówi dyrektor festiwalu Auksodrone. Zagramy cztery jego utwory napisane na smyczki, będą także dwa utwory perkusyjne, a do tego wszystkiego swoje dźwięki i odniesienia dołoży duet Skalpel, który także przygotowuje materiał specjalnie na tę okazję.

W programie tegorocznego Auksodrone pojawiają się też propozycje już znane publiczności tyskiej Mediateki, jak np. utwory Davida Langa czy Julii Wolf.

Chcieliśmy zaprezentować to, co swoją ciężką pracą osiągnęli w ostatnim czasie muzycy AUKSO, działając w zespołach kameralnych – wyjaśnia Marek Moś. Poziom, który prezentują, jest bardzo wysoki, a utwory niezwykle ciekawe i wymagające, i na pewno warte przypomnienia na festiwalu. Chciałbym serdecznie zaprosić na tegoroczny Auksodrone. Pracujemy nad tym programem i zapewniam, że przedstawimy go na najwyższym poziomie artystycznym.

Sylwia Witman

Program festiwalu dostępny jest tutaj, a każdy poszczególny koncert w zakładce kalendarium.

 

GALERIA


Share