DIALOGI NA CZTERY NOGI – J. Kofta, S. Friedmann – słuchowisko on-line

Zapraszamy do wysłuchania trzech słuchowisk "Dialogi na cztery nogi" w mistrzowskim wykonaniu Piotra Fronczewskiego, Tomasza Grochoczyńskiego i Pawła Drzewieckiego.

„Dwóch facetów lubiło się spotkać i pogadać. Mieli imiona, nazwiska, zawody, miejsca zamieszkania. Znamy ich jako majstra i docenta. Byli to fachowcy. Pracowali, prowadzili życie zawodowe, społeczne, osobiste, seksualne, kulturalne i inne. Właśnie to inne życie sprawiało, że lubili po prostu rozmawiać. Temat nie grał roli. Czas również. Nie grała roli sytuacja, nie grała roli kondycja. Pieniądze nie grały roli. Obsada dramatu zwanego rzeczywistością zmniejszała się w narastającym tempie. W końcu sami rozmówcy przestali grać rolę rozmówców. Została goła rozmowa i ona teraz kreowała rozmawiających. Była jedynym powodem, dla którego istnieli. Z całej fizyczności i tożsamości ocalili tylko dwie pary nóg. W sumie cztery. I tak właśnie powstały dialogi na cztery nogi. Jedyny przypadek w dziejach ludzkości, w którym była rozmowa, a nie było rozmówców.”

W wyprodukowanych przez Teatr Mały w Tychach w ramach współfinansowanego przez Narodowe Centrum Kultury projektu proLOGOS – Festiwal Słowa Online, postaciom tym głosów użyczyli Piotr Fronczewski i Tomasz Grochoczyński. Paweł Drzewiecki – reżyser cyklu słuchowisk opartych o teksty legendarnych „Dialogów na cztery nogi” autorstwa Jonasza Kofty i Stefana Friedmana, zdecydował się przypomnieć te barwne męskie dialogi, by ukazać twórczość tegorocznego patrona LOGOS FEST z innej niż na przykład w niedawnej produkcji Teatru Małego, „Miniaturze o ciszy” strony, a zatem skupiając się nie na liryzmie, a na humorze i satyrze, które niekiedy nabierają również irracjonalnego zabarwienia. Rozmowy naszych bohaterów, nacechowane inteligentną grą słów i niebywale częstą zmianą sytuacji – zaskakującymi skojarzeniami oraz niekiedy gwałtownym przechodzeniem z tematu w temat, wymagały ogromnej maestrii aktorskiej.
Paweł Drzewiecki: „Wiedziałem, że potrzebuję aktorów, których zestawienie głosowe będzie na tyle charakterystyczne, by oddać aurę realizowanych słuchowisk, a zarazem których kunszt interpretatorski sprawi, iż w płynny sposób przeprowadzą widza przez meandry podejmowanych przez naszych bohaterów zagadnień. Od samego początku zależało mi, by jedną z postaci kreował Tomasz Grochoczyński – wieloletni wykładowca Akademii Teatralnej w Warszawie (Dziekan Wydziału Aktorskiego, a następnie Prorektor ds. studentów), ale także jeden z najciekawszych aktorów i reżyserów dubbingowych w naszym kraju. Pracowaliśmy już kilkakrotnie w przeszłości i miałem absolutną pewność, że właśnie tej barwy głosu i tej wrażliwości na słowo potrzebujemy, do realizacji cyklu „Dialogów na cztery nogi”. Z Piotrem Fronczewskim współpracę planowaliśmy już kilkakrotnie – wiele z wcześniejszych produkcji Teatru Małego zyskało zainteresowanie Pana Piotra, niestety zawsze na drodze stanęły nam rozbieżności terminowe. Cieszę się, że tym razem udało się nam zrealizować wspólne zamierzenia twórcze, bo bez wątpienia bez osobowości i charyzmy Piotra Fronczewskiego, wykonanie zaplanowanej koncepcji artystycznej tych słuchowisk nie byłoby możliwe”.

Co ciekawe obaj panowie współpracowali ze sobą na deskach Teatru Ateneum ponad dwadzieścia lat temu. Zaproszenie dyrektora artystycznego proLOGOS – Pawła Drzewieckiego – do udziału we wspólnym projekcie, stanowiło więc dla tych wybitnych aktorów twórcze spotkanie po latach.
Ważne było również to, iż obaj aktorzy pamiętają Warszawę czasów, w których powstawały teksty w oparciu o które realizujemy nasze najnowsze produkcje. Dla Piotra Fronczewskiego dodatkowo istotny był aspekt sentymentalny – wiele lat temu współpracował on z Jonaszem Koftą, i do dziś w serdecznej pamięci ma wspólne estradowo-kabaretowe wojaże, po których przez długie godziny trwały rozmowy, których owocem były kolejne teksty literackie i scenariusze widowisk satyrycznych. Te doświadczenia ubogacały artystycznie i językowo każdego z ich uczestników.

GALERIA


Share