Prezentacje konkursowe podczas XI Festiwalu Monodramu MOTYF // Dzień trzeci


Szczegóły wydarzenia

  • Data:
  • Kategorie:

cover_motyf

14:15 – 14:45  Magdalena Kotwica „Ćwierkają wróbelki” 

(MCK Tychy, ul. Bohaterów Warszawy 26, wstęp wolny)

Spektakl jest oparty na dramacie Tadeusza Słobodzianka „Nasza klasa”. Podejmuje trudny temat rodzenia się uprzedzeń i nienawiści wśród ludzi, którzy byli kiedyś kolegami z jednej klasy, a nawet przyjaciółmi. Co się stało, że ksenofobia, antysemityzm, tak mocno weszły w życie młodych ludzi (którzy mogli być rówieśnikami aktorki), że przekroczyli granice bycia przyzwoitym i dobrym? Dlaczego obrócili się przeciw sobie? Dramat dotyka wydarzeń historycznych, ale także jednocześnie współczesnych. Jest pytaniem i chyba przestrogą.

„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„

15:00 – 15:30  Bartosz Cwaliński „Sz.”

(MCK Tychy, ul. Bohaterów Warszawy 26, wstęp wolny)

Spektakl „Sz.” to dziwna opowieść, rwana i tkana z kilku wątków… zabawa intensywnością absurdu
i wyobraźni. Jest i fryzjerstwo, i ekologia, i niewolnictwo. A cokolwiek nie zostałoby wcześniej powiedziane, co by się nie wydarzyło, na koniec i tak będzie bez znaczenia…

„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„

15:50 – 16:20  Marta Pohrebny „Rozmaryn”

(MCK Tychy, ul. Bohaterów Warszawy 26, wstęp wolny)

Historia samotnej kobiety w obcym mieście. Smutne, przerażające wyznanie. Bohaterka opowiada o swoim rozdarciu, gniewie oraz braku wiary w lepszą przyszłość. Monodram powstał na podstawie powieści „Rio Bar” Ivany Sajko.

„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„

17:15- 18:15 Wojciech Kowalski „ Homosowieticus czyli o praźródłach naszego obecnego stanu, czyli ciągle aktualny opis obyczajów z czasów Michaiła Zoszczenki”

(MCK Tychy, ul. Bohaterów Warszawy 26, wstęp wolny)

Monodram skonstruowany na bazie twórczości Michaiła Zoszczenki. Wybrane opowiadania satyryczne o drobnomieszczaństwie i filisterstwie obywateli Rosji lat porewolucyjnych. Dodatkowy klimat tworzą pieśni Okudżawy przy akompaniamencie akordeonu.

„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„

18:30  – 19:20  Jerzy Kałduś „Kaziuk Kirelejson”

(MCK Tychy, ul. Bohaterów Warszawy 26, wstęp wolny)

Monodram na podstawie powieści „Konopielka” Edwarda Redlińskiego. W przedstawieniu jak
w krzywym zwierciadle odbija się obraz polskiej wsi z przełomu lat 50./60. ubiegłego wieku. Wieś Taplary jest zapadłą mieściną bez prądu czy radia, jednak wszystko zmienia się, gdy do wioski przybywa młoda nauczycielka, która zostaje umieszczona na kwaterze u narratora – Kaziuka Bartoszewicza.

„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„„

19:45 –  20:30  Aleksandra Kugacz „Być u siebie”

(MCK Tychy, ul. Bohaterów Warszawy 26, wstęp wolny)

Rok 1945. Przez Dolny Śląsk przetoczyła się II Wojna Światowa. Teraz nastąpi niemal całkowita wymiana ludności. Tylko nieliczni dotychczasowi mieszkańcy tu pozostaną.

Przesiedlenia-Niemcy wyjadą, Polacy przyjadą. Ziemie odzyskane. Tyle wiemy z lekcji historii. Szczegóły zostały przez minione dziesięciolecia wymiecione ze zbiorowej świadomości. Nie pamiętamy, jak to się odbyło, ile czasu trwało. Nie wiemy ile krzywd i ile radości doznali pojedynczy ludzie. Praktyczna strona przesiedleń wpisuje się w bardziej uniwersalny współczesny dyskurs dotyczący migracji i związanej
z nim tożsamości emigrantów, i kolejnych pokoleń – co to znaczy „być u siebie”.